shutterstock_344608811
01

Waarom samenwerken in een associatie?

Een associatie heeft tal van voordelen. We zetten de belangrijkste even op een rij.

  • Spreiding van risico en optimalisatie van beschikbare middelen

De investeringen, verantwoordelijkheden en mogelijke risico’s worden gedragen door alle partners. Niemand staat er ooit alleen voor.

  • Beter evenwicht tussen werk en privé

Het werk wordt verdeeld tussen de verschillende partners. De werktijd is bijgevolg beter afgebakend. Een associatie zorgt ervoor dat u de agendaplanning iets beter kan bewaken. U kunt gemakkelijker tijd vrijmaken voor familie, vrienden of hobby’s.

  • Kennis delen en elkaar inspireren

Nieuwe collega’s inspireren geroutineerde partners. Collega’s leren van elkaar door cases te bespreken en te overleggen. Zowel ervaring als technische kennis worden gemakkelijker doorgegeven.

  • Verschillende specialisaties groeperen

Een associatie laat toe om binnen één praktijk of kantoor verschillende specialisaties te groeperen. Het volledige vakgebied wordt nog beter beheerst.

  • Continuïteit garanderen

Wat als u er even tussenuit wil? Of u zet een punt achter uw loopbaan? Dankzij een associatie worden uw patiënten of klanten ook dan verder geholpen. U laat hen achter in betrouwbare handen. Zeker in het kader van uw eindeloopbaan is dit een grote geruststelling.  

02

De 5 stappen naar een succesvolle associatie

  1. Praat alles goed door.
    Elk associatieverhaal begint met gemeenschappelijke doelstellingen en een gedeelde toekomstvisie. Vandaar het belang om eerst elkaars verwachtingen open en eerlijk te bespreken en na te gaan of dezelfde waarden worden gedeeld. Pas als de filosofie goed zit, kan u samen de praktische kant regelen. Strategie komt voor structuur.

  2. Omring u met de juiste mensen.
    Kies partners met wie u graag samenwerkt. Leg ook op dat vlak uw lat hoog. Vertrouwen is van cruciaal belang, net als gemakkelijk afspraken kunnen maken. 
     
    De juiste mensen zorgen voor de juiste complementariteit en een goed evenwicht.  

  3. Laat u van dag één bijstaan door experten.
    Ga voor een goede begeleiding door een jurist, accountant en bank. Wie voor een associatie kiest, kiest voor een jarenlange samenwerking. Niemand weet wat de toekomst brengt. Een duidelijk kader zorgt voor zekerheid, transparantie en focus, maar vooral ook voor gemoedsrust.

  4. Volg de werking van de associatie op.
    Plan regelmatig overleg zodat u goed met elkaar blijft communiceren, maar plan ook structurele opvolging in. Een associatie evolueert. De behoeften, de manier van samenwerken, de visie op de samenwerking… Er verandert zoveel dat een dergelijk overleg een noodzakelijke voorwaarde is voor een langetermijnsamenwerking.

  5. Een vennootschap als optimalisatie?
    Een vennootschap is geen doel op zich. Is de oprichting van een vennootschap optimaal voor uw associatie? Dat hangt af van verschillende factoren. Elke situatie is nu eenmaal anders.
     
    Maar een eigen professionele vennootschap kan een belangrijke hefboom betekenen voor uw persoonlijke vermogenssituatie.  

    Let wel: Werken via een vennootschap is complexer dan werken als natuurlijk persoon. Het vraagt een grondig inzicht in de wisselwerking tussen uw vermogen als natuurlijk persoon en dat van de vennootschap. U dient zich bovendien te houden aan de fiscale, wettelijke en deontologische spelregels.
03

De verschillende associatievormen

Inkomsten en kosten bepalen de manier van samenwerken. Op basis van de afspraken over inkomsten en kosten kunnen we drie associatievormen onderscheiden:

  1. De inkomsten worden samengebracht en na aftrek van de kosten verdeeld volgens een vooraf bepaalde verdeelsleutel. Dit is de volledige associatie met inbreng van alle inkomsten.
  2. De kosten worden samengebracht, maar niet de inkomsten. De kosten worden dan doorgerekend aan de individuele leden van de vereniging. Iedereen blijft evenwel zijn inkomsten apart verwerken.
  3. Eén lid draagt zelf eerst de kosten en rekent ze nadien door aan de leden. De manier van doorrekenen wordt vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst.

Welke associatievorm kiest u? Deze keuze zal afhangen van juridische overwegingen die de organisatie van de praktijk en haar doelstellingen regelen en die in uw associatieovereenkomst tot uiting zullen komen.

Laat u begeleiden bij de opstelling (of uitgave) van deze associatieovereenkomst. U verwacht het misschien niet altijd, maar bij het kiezen van de associatievorm mag u ook de btw-implicaties niet over het hoofd zien.

Van plan om een associatie op te starten?

Wij begeleiden u graag.

Boek 'Artsenassociaties'

De auteurs van dit boek zijn advocaten Raf Van Goethem en Sander Briké van advocatenkantoor Dewallens & Partners.
 
Het is het eerste uitgebreide boek dat de associaties tussen artsen behandelt, in het kader van het Belgische gezondheidsrecht, het recent herziene handels- en vennootschapsrecht en de ethiek. Dankzij de illustratieve en concrete voorbeelden is het boek niet alleen voor professionals met een juridische achtergrond hanteerbaar, maar ook voor niet-juristen.
 
Het boek kwam tot stand in samenwerking met AHLEC (Antwerp Health Law and Ethics Chair of the University of Antwerp) en Bank Van Breda.