Debetkaart
Het tijdstip van de overstap naar uw nieuwe kaart is afhankelijk van de tussenvervaldag van uw huidige Maestro debetkaart. Uw pincode blijf behouden.
Wat betekent dit concreet voor u?
- Gebruik uw kaart voor de eerste keer in België met uw pincode om te betalen in een winkel of geld af te halen aan een geldautomaat.
- U kan nu ook online betalingen doen in webshops met het Mastercard logo.
- Maakt u gebruik van de Payconiq by Bancontact app? Uw huidig gekoppelde Bank Van Breda debetkaart zal automatisch vervangen worden door uw nieuwe debetkaart na een eerste betaling met uw pincode in een winkel in België.
- Met deze kaart kan u aankopen tot 50 EUR contactloos betalen.
Het Mastercard betalingsnetwerk is veel groter en beter geschikt voor internationale betalingen en online betalingen.
De Bancontact-Debit Mastercard debetkaart wordt overal geaccepteerd waar u het Bancontact of Mastercard logo ziet (online en bij de fysieke handelaar). De betalingen die u met uw debetkaart doet, gaan onmiddellijk van uw zichtrekening.
Welk type debetkaart* kan ik aanvragen?
Debit Mastercard privé | Debit Mastercard business | |
Jaarlijkse beheerskost | 15 euro (incl. btw) | 15 euro (incl. btw) |
Standaard weeklimiet | 5010 euro | 5010 euro |
*Dit aanbod is geldig onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag door Bank J. Van Breda & C°, kaartuitgever.
Wat kan ik allemaal zelf doen via het online platform of de mobiele app?
- De instellingen van mijn debetkaart aanpassen (limieten, contactloos betalen, kaart tijdelijk blokkeren, gebruik buiten Europa uitzetten, online shoppen)
- Een nieuwe debetkaart aanvragen
- Mijn onleesbare of defecte debetkaart vervangen
FAQ
Wat moet ik doen bij verlies of diefstal van mijn kaart?
- Bel onmiddellijk Card Stop (+32 78 170 170) om misbruik te voorkomen. Card Stop is 24 uur per dag bereikbaar.
- Doe altijd aangifte bij een plaatselijk politiekantoor bij verlies van uw kaart.
- De operator ontvangt de oproep, blokkeert uw kaart(en) en stelt een dossier samen. Geef de naam van de kaarthouder en eventueel het kaart- of rekeningnummer.
- Als u uw kaart telefonisch laat blokkeren zal u door ons gecontacteerd worden voor een nieuwe kaart.
- U krijgt een dossiernummer dat u zorgvuldig moet bewaren.
- Het is belangrijk dat u persoonlijk contact opneemt met Card Stop. U kent immers de precieze omstandigheden van de diefstal of het verlies.
Uw kaart is tijdelijk geblokkeerd door Worldline?
Dit gebeurt bij een vermoeden van misbruik van uw kaart of in geval van oplichting. Dit is louter preventief om u te beschermen tegen eventueel misbruik.
Neem contact op met Worldline op het nummer 02/727.85.85 en gebruik snelcode 2500# om in contact te komen met de fraudedienst (24/7 service).
Tips om fraude te voorkomen
- Deel uw pincode met niemand en schrijf ze nergens op.
- Leen uw debetkaart nooit uit en stuur ze nooit op met de post.
- Weet dat uw bank u nooit om vertrouwelijke gegevens zal vragen.
- Ga nooit in op verdachte e-mails of sms’jes.
U bent slachtoffer van oplichting met uw kaart?
- Bel naar Card Stop op 078 170 170 om onmiddellijk uw bankkaart(en) te blokkeren.
- Contacteer HelpdeskCustomercare (ma-vr 8u30-18u.) via 03 245 22 44.
- Doe aangifte bij de politie en bezorg een kopie van het verhoorblad aan uw Bank Van Breda-kantoor.
Vragen over de nieuwe Bancontact-Debit Mastercard debetkaart?
Ik ontving een Bancontact-Debit Mastercard debetkaart. Is dit een kredietkaart?
Een Bancontact-Debit Mastercard debetkaart is geen kredietkaart, maar een debetkaart. Uw betalingen worden dus meteen van uw zichtrekening afgehouden. Net zoals bij uw huidige debetkaart.
Wanneer wordt mijn kaart vervangen?
In oktober 2023 starten we met het vervangen van de Maestro kaarten, namelijk de kaarten met vervaldatum 30/11/2023. Klanten zullen deze kaart +/- 4 weken voor de vervaldatum ontvangen. De volgende maanden zullen kaarten op vervaldag worden vervangen i.e. in november 2023 worden Maestro kaarten vervangen met vervaldag 31/12. Indien u niet thuis bent tijdens de vervanging van uw kaart (en) kan u best op voorhand een vervangkaart aanvragen (reden beschadigd, onleesbaar).
Wat is het verschil tussen een kredietkaart en een debetkaart?
De betalingen die u met uw Bancontact-Debit Mastercard debetkaart uitvoert, worden onmiddellijk van uw zichtrekening afgehouden. In dat opzicht is er geen verschil met de Bancontact-Maestro debetkaart die u tot nu toe gebruikte.
- De Bancontact-Debit Mastercard debetkaart werkt op dezelfde manier als uw huidige Bancontact-Maestro debetkaart, maar ze wordt uitgebreider aanvaard in winkels en online. Dankzij de CVC-code kunt u makkelijk en veilig online betalen.
- Een Mastercard kredietkaart is een ander type kaart waarbij uw uitgaven pas de volgende maand van uw rekening worden afgehouden. Heel praktisch dus om onvoorziene uitgaven op te vangen of om uw reizen te betalen.
- Bij beide kaarten is het mogelijk voor een handelaar om een reservatie te plaatsen. Bijvoorbeeld bij het boeken van een hotelkamer of het huren van een auto.
De bedragen voor reservaties kunnen hoog oplopen en hebben impact op de betaallimieten van uw debetkaart. U zal deze som na het plaatsen van de reservatie niet kunnen gebruiken voor andere betalingen of transacties. Dit tot op het moment dat de reservatie opnieuw wordt vrijgegeven door het betrokken bedrijf.
We raden u daarom aan om voor hoge reservaties steeds een kredietkaart te gebruiken.
Moeten onze kaarten geactiveerd worden?
Onze kaarten zijn onmiddellijk bruikbaar voor betalingen/geldopnames met pincode.
- Betaling met pincode in een winkel
- Online aankoop met kaartlezer of itsme.
- Geldopname aan een geldautomaat met pincode
Om contactloos (zonder contact, zonder pincode) te kunnen betalen zal u de chip van de kaart moeten activeren. De activatie gebeurt automatisch na een
- betaling met pincode in een winkel
- geldopname aan een geldautomaat met pincode
- wijziging van uw pincode aan een geldautomaat
Van zodra de contactloze limiet is bereikt (max 50 euro per transactie, cumulatief 100 euro) zal u opnieuw gevraagd worden om met uw pincode te betalen.
Ik ontving een Bancontact-Debit Mastercard debetkaart. Zijn er bijkomende kosten?
Tussen 2023 en 2024 vervangen we voor elke klant de huidige Bancontact-Maestro debetkaart door de nieuwe Bancontact-Debit Mastercard, zonder bijkomende kosten. U hoeft hiervoor niets te doen.
Wat doe ik met mijn huidige Bancontact-Maestro debetkaart?
Vanaf december 2023 tem november 2024 worden kaarten op vervaldag en tussenvervaldag vervangen.
Voorbeeld
- Vervangingen in december 2023 zullen bestaan uit de kaarten met vervaldag 31/12/2023 en tussenvervaldagen 31/12/2024, 31/12/2025, 31/12/2026, 31/12/2027 en 31/12/2028.
- Alle Maestro kaarten worden op 31/12/2023 stopgezet.
Zodra u uw nieuwe Bancontact-Debit Mastercard ontvangt, nodigen wij u uit die onmiddellijk te gebruiken en uw oude kaart te vernietigen.
Hoe kan ik online betalen met mijn Bancontact-Mastercard Debit debetkaart?
Overal waar u de logo’s van Bancontact en/of Mastercard ziet, kunt u betalen.
Met Bancontact:
- Hebt u de optie om de Bancontact QR-code te scannen met de Payconiq by Bancontact-app;
- Kunt u manueel uw kaartnummer en vervaldatum opgeven en bevestigen via kaartlezer/itsme.
Met Mastercard:
- Kunt u manueel uw kaartnummer en vervaldatum opgeven en vervolgens bevestigen met uw kaartlezer, itsme.
- kunt u nu ook in webshops, waar u normaal gezien niet met de kaartlezer kunt betalen, wel én extra beveiligd betalen dankzij de CVC-code (de 3-cijferige code op de achterkant van uw kaart).
Documenten
Wettelijke informatie
Bank J. Van Breda & C° SA-Ledeganckkaai 7, 2000 Antwerpen
BE 0404 055 577-RPM Antwerpen-FSMA 014377 A