35 jaar ‘Enkel voor ondernemers en vrije beroepen’
-1.png)
Dankzij onze nichestrategie en bewuste keuze voor enkel ondernemers en vrije beroepen differentiëren we ons van alle andere banken.
De keuze ‘Enkel voor ondernemers en vrije beroepen’ klinkt vandaag misschien logisch, maar was het in 1989 allesbehalve. Niet alleen voor onze klanten van wie we afscheid moesten nemen, maar ook voor de Bank Van Breda-medewerkers. We zijn toen met iedereen in dialoog gegaan. En dat doen we graag nog eens. Hoe denken klanten en medewerkers vandaag over ‘Enkel voor ondernemers en vrije beroepen’?
35 jaar ‘Enkel voor ondernemers en vrije beroepen’
Wat betekent dit voor onze klanten?
Wat betekent dit voor onze klanten?

'Ik verwacht van mijn bank geen standaard antwoorden maar een aanpak op mijn maat. Net daarom zit ik goed bij Bank Van Breda.’
David Verdeure - Oprichter en zaakvoerder Manitoba (klant sinds 2010)

‘Bank Van Breda denkt, voelt en handelt als een ondernemer en geeft daardoor het juiste advies op maat van onze noden en ambities. Een perfecte match!’
Danielle Baetens - Zaakvoerder Grant@vice (klant sinds 1987)

‘Er is voor mij geen andere pur sang Belgische bank die mij zowel professioneel als privé begrijpt.’
Johan De Keulenaer - Managing Partner Everykindapeople, Partner Aikido Security (klant sinds 2013)

‘Het is fijn om een bank te hebben die met je meedenkt. Bank Van Breda weet hun klanten te motiveren en te inspireren in hun ondernemerschap.’
Erik Ranschaert - Radioloog (klant sinds 2016)
35 jaar ‘Enkel voor ondernemers en vrije beroepen’
Wat betekent dit voor onze medewerkers?
Wat betekent dit voor onze medewerkers?

Pieter Gysens – Account manager trainee ondernemers (1 jaar medewerker bij Bank Van Breda)

Diederik Van Turnhout – Account manager ondernemers (5 jaar medewerker bij Bank Van Breda)

Eveline Keller – Beleggingen Specialist Vermogensbegeleiding (15 jaar medewerker bij Bank Van Breda)

Wim Van Gerwen – District Manager West-Brabant (25 jaar medewerker bij Bank Van Breda)

Nancy Bryon - Corporate Secretary (35 jaar medewerker bij Bank Van Breda )

Ruth Hofman – Senior Account Manager Vrije Beroepen (35 jaar medewerker bij Bank Van Breda)
Even terug in de geschiedenis…
‘We namen een drastische beslissing die we rigoureus doorvoerden, zoals je een haag moet snoeien om ze beter te laten groeien.’
De Belgische banksector was eind jaren ’80 een versnipperd landschap. De markt werd gedomineerd door zeven grootbanken. Daarnaast had je nog tientallen kleinere, vaak lokale spelers. Met de Europese eenheidsmunt doemde het beeld op van schaalvergroting over de grenzen heen: groot, groter, grootst. Bank Van Breda moest plots heel hard nadenken: Wat is de toekomst voor een kleine lokale spaarbank met een specialisatie in leasing van bedrijfsmaterieel en financiering van auto’s? Onze keuzes waren: niets doen en hopen op het beste, opgaan in een groter geheel of bewust transformeren tot een nichespeler.
We kozen voor de laatste optie en wilden voortaan vanuit een sterke expertise onze specifieke doelgroep een uitstekende service bieden. Een niet-evidente keuze die we niet zomaar maakten. We stelden toen al vast dat we best veel apothekers in ons klantenbestand hadden en ook heel wat zaakvoerders van kmo’s. Zij bleken ook net de klanten aan wie we door onze kennis van hun leefwereld, onze expertise en gespecialiseerd advies de hoogste toegevoegde waarde konden bieden, waardoor we al een stapje voor hadden. Bovendien bleken ze ook een betere rendabiliteit te bieden. Dus namen we heel bewust afscheid van een groot aantal particuliere klanten. Een drastische beslissing die we heel rigoureus hebben doorgevoerd, zoals je een haag moet snoeien om ze beter te laten groeien….