Wat is uw bedrijf waard en hoe kunt u het optimaliseren? Vertrouw op Van Breda Advisory

Bent u van plan om uw bedrijf over een paar jaar te verkopen? Dan wilt u waarschijnlijk weten wat de marktwaarde ervan is.Maar hoe maakt u een juiste inschatting van uw bedrijf? En hoe kunt u uw bedrijf optimaliseren vooraleer u verkoopt? Om de juiste keuzes op het juiste moment te maken, luidt er maar één advies: doe een beroep op onze experts!
01

Indicatieve waardering van uw onderneming

Waarom uw bedrijf waarderen? 

Het is altijd interessant om te weten wat uw bedrijf waard is op de markt als u overweegt om het aan het einde van uw carrière te verkopen.

Zelfs als uw verkoopplannen nog niet concreet zijn, kan het waarderen van uw bedrijf ook zeer nuttig zijn als managementinstrument. Als u nu de juiste cijfers verbetert, kunt u uw bedrijf op de lange termijn interessanter en concurrerender maken.

Wat is het verschil tussen de waarde van uw bedrijf en de prijs ervan? 

De waarde is een schatting van de marktprijs. De prijs is het resultaat van een onderhandeling tussen u als verkoper en een potentiële koper.

Hoe kunt u waarde toevoegen aan uw bedrijf?

Er zijn verschillende waarderingstechnieken. We selecteren er drie die een goede indicatie geven van de werkelijke waarde van uw bedrijf.

  • Substantiële waarde: Hoe gaat het met uw bedrijf? Wat zijn de schulden en het eigen vermogen? We vertrekken van de boekwaarde van de activa. Deze boekwaarde is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de marktwaarde.
  • Het rendement: Wat zijn de verwachte kasstromen? Welk rendement zal de koper na de overname kunnen behalen? De waardering houdt rekening met het toekomstige rendement van de onderneming nadat de koper de onderneming heeft overgenomen.
  • Vergelijkende waarde: Wat is de marktwaarde van een vergelijkbaar bedrijf? Bij de waardering wordt rekening gehouden met de prijs die voor vergelijkbare ondernemingen wordt betaald. Dit is een uitdaging in de MKB-markt, die weinig vergelijkingsbasis biedt. Er wordt dan een waarderingsbereik verkregen.
02

Het optimaliseren van de winstgevendheid van uw bedrijf

Waarom uw bedrijf optimaliseren?

Dit stelt u in staat om de sterke en zwakke punten ervan te bepalen als u een toekomstige desinvestering overweegt. Het voorbereiden van de verkoop van een bedrijf kost tijd. Idealiter zou je vijf tot tien jaar van tevoren moeten beginnen. Dit is de tijd die nodig is om in te grijpen en de waarde van uw bedrijf te verhogen of het meer verhandelbaar te maken.

Wat kopers zoeken: 

  • Stabiliteit: in termen van management, werkklimaat, leveranciers, klanten en personeel.
  • Groei: in termen van omzet, winst en marktaandeel.

Hoe kunt u uw bedrijf optimaliseren?

We beginnen meestal met het uitvoeren van een analyse met de sleutelfiguren in uw bedrijf. Ze hebben hun eigen standpunt. Dit geeft u een idee van de sterke en zwakke punten van uw bedrijf op het gebied van management en mogelijke verbeterpunten. We zullen u dan ook concrete manieren aanreiken om de waarde van uw bedrijf te optimaliseren.

Dit zijn slechts een paar van de vele vragen die we u stellen: 

  • Sterke punten: Wat maakt uw bedrijf speciaal? 
  • Zwakke punten: Wat doet uw concurrent beter?
  • Kansen: Hoe kunt u uw marktaandeel vergroten? 
  • Bedreigingen: Wat zijn de externe factoren die uw groei kunnen belemmeren? 
03

Tarieven

Elk bedrijf is anders, net als elke gezinssituatie. Daarom zullen onze deskundige adviseurs samen met u een op maat gemaakt en uiterst concurrerend kosten-batenvoorstel uitwerken.

Aangezien Bank Van Breda een erkende partner is van Sowaccess en Company Vouchers, geeft onze steun u onder bepaalde voorwaarden recht op subsidies.

Wenst u de waarde van uw bedrijf te weten? Of hoe het te optimaliseren? Laat de experts u begeleiden.

Neem contact met ons op voor meer informatie of maak een afspraak.